Vanliga frågor
Bostad
Teckna en hemförsäkring. Att inte ha en hemförsäkring vid brand eller skada kan få stora konsekvenser.
Ändra din adress på adressandring.se. Se även till att registrera din nya adress på skatteverket.se.
Nycklarna hämtas på vårt kontor på Esplanaden 23 tidigast kl 13 på kontraktsdagen. Inträffar kontraktsdagen på en helgdag är det nästkommande vardag som gäller. Ta med giltig legitimation.
I Luleå hämtas nycklarna på vårt kontor på Västa Varvsgatan 4.
Hyran ska vara inbetald innan nycklar hämtas ut.
Hyran betalas i förskott och senast den sista vardagen i månaden innan.
Vi på Lilium värnar om miljön och att göra det enklare för dig. Vi erbjuder därför dig som privatperson och hyresgäst hos oss att få din hyresavi digitalt via autogiro och pdf.
Önskar du att få din hyresavi via en pdf-avi så meddelar du vår hyresadministration vilken mailadress som hyresavin ska skickas till. Maila till ekonomi@liliumab.se.
Autogiro
Vill du betala med autogiro kontaktar du vår hyresadministration via mail på ekonomi@liliumab.se. Hyresbeloppen kommer att dras automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen varje månad.
Vid frågor maila oss gärna på ekonomi@liliumab.se eller ring oss på 060 -12 61 00.
Fiber är indraget i fastigheten och tecknas via Arkaden, tel 060-600 71 71.
Undantag för boende på Ludvigsbergsvägen, kontakta Net at One på 0771-40 44 00.
I de flesta lägenheterna dra en TV-avgift på 110 kr/mån och då ingår ett basutbud om 12 kanaler (SVT 1, SVT 2, TV 3, TV 4, Kanal 5, TV 6, Sjuan, TV 8, Kanal 9, TV 10, Kanal 11, TV 12, Kunskapskanalen, SVT24/SVTBarn). En tv-box finns antingen i din lägenhet eller kan hämtas hos Arkaden.
Kontakta Arkaden för anslutning till internet och TV samt frågor om ert digitala hem.
Kontaktuppgifter till Arkaden
Kyrkogatan 5, Sundsvall
060-6007171
bredband@arkaden.se
www.arkaden.se
Fastighetsfrågor
Hyresgästen byter själv glödlampor i sin bostad.
Mellan klockan 23.00-06.00 ska det vara särskilt tyst i huset. Respektera och visa hänsyn till dina grannar oavsett tid på dygnet.
Vi har rökförbud i och utanför alla våra fastigheter, inkl balkonger, uteplatser och entréer.
Persienner och rullgardiner ingår inte i lägenheten. Du ansvarar själv om du vill sätta upp egna persienner/rullgardiner.
Nycklarna som kvitteras ut vid inflytt är de nycklar som ska retuneras vid avflyttning.
Vid brand, ta dig ut och stäng dörren. Brinner det hos någon granne och det finns rök i trapphuset, stanna i din lägenhet ring 112 och vänta på räddningspersonalen.
För brandsäkerhet är det inte tillåtet att grilla på balkong eller uteplats.
Det finns soprum intill varje fastighet, det kan variera lite vad som går att sortera beroende på vart man bor.
De flesta av våra lägenheter har ett tillhörande förråd. Skulle olyckan vara framme är det din hemförsäkring som ska täcka eventuell förlust.
Entréer, gångar och trapphus ska alltid hållas fri från saker. Cyklar, barnvagnar, skor, leksaker och annat får därför inte förvaras i trappuppgången på grund av brandrisk.
Hyresgäster som hyr en parkeringsplats ansvarar själva för att skotta sin plats. Lilium ansvarar för snöröjning av bilvägar och gångbanor på tomtmarken.
Visa respekt mot dina grannar och tvätta endast under de tider du bokat.
Städning
Se till att det är rent och snyggt när du lämnar tvättstugan.
Ta bort luddet i torktumlaren och torkskåp.
Sopa och torka rent golven.
Kasta ev skräp i soptunnan.
Torka rent tvättmedelsfacket.
Husdjur
Tänkt på att husdjur inte får vistas i våra tvättstugor med hänsyn till allergiker.
Tvättmaskiner
Tvättmaskinerna är inte gjorda för tyngre tvätt som mattor eller liknande. Det är heller inte tillåtet att färga kläder i maskinerna.
Hyresgästen byter själv batterier i brandvarnaren.
Hyresgästen ansvarar för att frosta av frysen vid jämna mellanrum.
Kom ihåg att rengöra fläkten med jämna mellanrum. Kör filtret i diskmaskinen eller ta lös filtret och lägg det i varmt vatten tillsammans med bikarbonat och ättika, skölj rent med vatten och borsta försiktigt.
Rengör ugnen med jämna mellanrum.
Ta lös insatsen och rengör den och brunnen. Se till att sätta tillbaka den på samma sätt som innan.
Hyresgästen ansvarar för att rengöra vattenlåset med jämna mellanrum. Skruva av locket så att vatten och smuts som finns i låset rinner ut i hinken.
Tänk på att inte hälla olja i vasken eftersom det ofta orsakar stopp i avloppet. Använd istället en fett tratt och samla fettet i en flaska. Har du fått stopp i avloppet så prova att hälla kokande vatten och diskmedel för att lösa upp stoppet.
Vid utflytt
Det är tre kalendermånaders uppsägningstid på våra hyreskontrakt. Uppsägningen måste ske skriftligt och skickas in via mail eller post.
Tänk på att göra en flyttanmälan i god tid före flytten. Flyttanmälan gör du enklast via www.adressandring.se.
Vid uppsägning av din lägenhet bokar du in en besiktning i god tid innan avflyttning med någon av våra förvaltare. Vi gör en förbesiktning och en avflyttningsbesiktning. En förbesiktning görs för att du som hyresgäst ska ha möjlighet att återställa ev. skador som du kan ha orsakat. Vid avflyttning görs en avflyttningsbesiktning. Då ska lägenheten vara tom och städad.
Om vi i samband med besiktningen bedömer att lägenheten du bor i har skador eller ett onormalt slitage kommer du debiteras för återställningen. Detta inkluderar såväl fysiskt slitage, starka dofter av ex matos, rökning, husdjur eller liknande.
Se till att lägenheten och förrådet är tömt och städat. All utrustning som tillhör lägenheten ska finnas kvar i lägenheten när besiktningen genomförs. Följ gärna vår checklista för städning av bostaden.
När du sagt upp ditt hyreskontrakt önskar vi visa din bostad för andra intressenter. Vi kommer att kontakta dig för att komma överens om tid för visning.